Thursday, April 30, 2009

belajar memandu keta...

salam..n selamat petang semua...yo2..yo2..apa kabar...tarik nafas kejap...hemm..tau x arini aku buat apa?...dengan tgn mc menggeletar membuat entry...aku fobia ngan pemanduan aku sendiri...aku rasa sapa yang boleh nek ngan aku,iman jer..aku kalo bole,time aku drive,aku xnak berada dalam keta tu bole x..biarla semangat aku jer kat sana..badan aku xder...ishh..mcm lenla pula...takut..serius takut tgk cara aku memandu...sampaikan org yg berjoging, nak merentas jalan pun xberani nak gerak tgk ada pemandu mabuk sedang lalu(akula tu)..mana xnya..nak masuk gear 3, tp masuk gear 1, mana x mengaum enjin tu..pastu bila nak corner..da lepas tapi makan jalan...time nek bukit patut slow..tapi aku pecut..pastu asal nak turun bukit yang bersimpang siur tu patut cover break..tapi aku pecut gak..arggghhhh...iman yg jd cikgu aku tu aku rasa da kecut perut n balik2 mengucap tgk aku memandu...pas jer parking n keluar dr keta..aku tarik nafas...nak muntah pun ada..berkunag2 mata aku memandu keta...arghhh..mcm ni bila nak dapat lesen ni..tension...sendri drive pun fobia...huhuhu...

citer pasal driving ni..aku sebenarnya da lama da ambik lesen..tp xlepas..aku blajar kat hentian kajang..then bila xlepas tu..ingat nak further kat sabah..tp problem pula...jpj tu kata banyak dokumen aku xlengkap dan dia meragui akan lesen L yg aku ada samada aku belajar di tempat yg diiktiraf ker atau mendapat lesen terbang..tension ohh..aku habis seribu lebih tu(guna duit PT)..tp result hampeh gak..bengapnya aku...then bila da ada prob mcm tu aku malas nak fikir pasal driving2 ni...ishh..tension..tapi bila fikir nanti keja mcm mana...kena juga paksa diri belajar memandu..so,intention aku..b4 aku sambg belajar memandu di tempat2 yg diiktiraf..aku nak belajar dengan lancarnya dahulu dgn iman...(iman memberku yang sangat pakar mendrift)..so..xyahla nak belajar sampai berjam2 dgn pelatih akademi tu..pastu harap makan duit jer...geram aku..tp service cam haram..(nak salahkan orgla pula)..lalalalala..

td ambik exam keusahawanan..then pas exam tu ada brief ngan my lecturer pasal keja part time ni..menarik gak ar konsep mereka ni..ada 2. Iaitu keja part time sekadar makan gaji atau long term kerja...menariknya pasal long term part time ni..kita bole involve banyak bidang..bukan sahaja pada kerja kat kiosk tersebut,tetapi juga terlibat dalam art,publishing,n banyak lagila..banyak menginvolvekan dr dalam mengasah bakat terpendam disamping mengkomersilkan bakat tersebut..samada dalam bidang perniagaan atau sebagainya...best tu...kalo bergantung pada bidang yang dipengajian semata2 tanpa mengapplykan dalam bidang len rugila...abg saya pernah berkata..kita masuk u n belajar tinggi bukan semata2 nak dapat keja bagus,gaji tinggi atau nak show off kita pandai...tapi sebnrnya adalah untuk melihat sesuatu perkara dari bird eye view, perspektif yang berbeza..dan cuba mengapplykan teknik n kemahiran pembelajaran tu pada sesuatu bidang yang lain..(korang mesti peningkan)..ok bg contohla..mcm abg kawan saya c finas ni...dlu, abang dia belajar perancangan bandar n wilayah..tetapi kini abgnya telah berjaya menjadi usahawan dalam perniagaan minuman...ada kilang sendiri,pekerja n banyak exhibition..umur baru 25 tahun..x ker kagum tu..c c...xsemestinya kita belajar tu,kita hanya akan berjaya pada 1 bidang ja..kena berani n pandai rebut peluang..yeahhh...aku rasa aku memang ada darah usahawanla..wahhh sangat poyo(aku semangat ni sebab bru hbs exam keusahawanan)...hehehehe..tp pcayla..belajar tinggi menjadikan ko lebih berfikiran terbuka n bijak dalam megatur strategi...jadi pada adik2 d luar sana..jgn sempitkan fikiran dengan habis spm kawin..pastu duk umah jer...then bila kena cerai baru ternganga nak survive..ini realiti...ok...

pas dengar brief lecturer td..kepala tb2 banyak benda nak buat..nak belajar tu..nak belajar ni..so bila ada kemahiran kita ada potensi nak komersilkannya..hohoho..bestkan..umur mc muda ni,otak mc cerdas n cergas nila kita kena manfaatkannya dengan sebaiknya..try 2 get more experience..jatuh bangun, susah senang..semua tula mencorakkan life n pemikiran kita..kena berani mencuba.xrugi apa pun kalo kita mencuba ni..tapi jgnla semua benda nak cuba..yang dilarang pun nak mencuba..aku sepak kang ar...

aku tanya abg aku yg berada d sabah..tanya pendapat dia..apa bidang n potensi pasaran yg boleh dibuat d sabah..then abg aku bg tau ada 3 benda..

1. pengangkutan kurang(xmacam kl,ada ktm,lrt,rapid n sebagainya..gla ko..nak g bandar jer(kk) pulang balik nek bus RM5..ceh..padahal duk kl lg tinggi..tp kalo nek rapid..jimat apa)
2.logistik
3.jalan raya yang problem(perhubunganla tu)

aku rasa kalo 3 benda ni diterokai..n menjadi pesaing kepada mereka yg ada..mesti hasilnya akan datang lebih berkesankan...so..sapa berminat angkat kaki!!!!!!!!!!!hahahaha...so, fikir2kanlah...kalo aku, mcm lebih berminat pada pengangkutan...best tu...ok lupakan...sementara..akan difikir2kan..(entry bersifat keusahawanan..lalalala)

okla..cukup pada har ini..entry ni boring..tapi kalo bijak mengambil isu yang ada n rajin menerokai pasaran...bole bt duit tu..smpai bila nak keja bawah orgkan..ikut style chinese...bg mereka, org yang bekerja dibawah majikan adalah loser..mesti bekerja sendiri n menjadi bss..barula mencabarkan...lagi 1, kalo semua nak jd kuli..sapa nak jadi bos?..tula pasal bos selalu kaya..sebab xda pesaing..aiyayayayaii...

pada anuar yang berminat nak ikut g lorong hj teb..mgkin pas design submit ni akan turun lagi membuat kajian tapak..so kalo nak involve silakan..ceh..mcm pemandu pelancongla pulakan..tp apa2 risiko..atas tanggungan sendiri...tp akak dapat firasat..kali ke 3 masuk ni..kena bewarela..takut dorg cam n xsenang dgn kehadiran kita..so..kalo berani..joinla..

2 comments:

  1. jadi bos??? m.a.u (nada iklan raye)

    jom DIY bisnes!!

    ReplyDelete
  2. yin, kali ketiga nak turun LHT tu, kau kena drag sket ye.... biar mengaburi mata sikit. nak blaja cara drag? tanya adian or gedik!mwahahahaha!

    ReplyDelete