Wednesday, April 22, 2009

sweet talker or peramah atau bijak mengambil hati?

salam...hehehe..membagi salam lagi seperti biasa.Pernah mendengar teguran dari seseorg,jikalau memberi salam biarla full version.mksdnya?skang nikan teknologi semakin canggih n laju.Maka kita pun kerap kali member sala. dengan akum, askum,wslm,wsm...apa mksud dia?sedangkan membca surah dalam solat pun mesti berhati2,takut boleh menbwa mksud len.Inikan lg salam, yg mana memberi ucapan kesejahteraan kepada org.SO, kesimpulannya kalo malas nak taip salam panjag...taip je salam..Pembaca tersebut mesti faham..lg satu kita xderla bdosakan...dr memberi akum,askum n sebagainya yg bole membwa mksd len..aiseh..entry xder kaitan dgn tajuk..tu mukadimah jer...jom layan...

saya benci org yg sweet talker..xkira la lelakika pompuan,pondan or kunsa...Ups..ngeee...xderla..kalo saya.lebih bek sesorg tu berckp jujur,ikhlas biarpun kejujuran 2 adlh sesuatu yg pahit untuk ditelan.apa?Betul la.. kalo ko pakai baju baru,tb2 org kata "buruknya kaler bju ko"..apa perasn ko?gembira?bangga?mesti sentapkan pastu(sentap=belanja)hehhee...sensitifla sebut sentap2 ni..lg satu..lebih bek kita berdiam seandainya kita xsependapat n xbersetuju(ni kes kalo nak jg htla..) tp kena tgk keadaan..kang org fikir,diam tanda setuju pula...mksd dia mcm nila..mgkin kita xbersetuju terhdp sesuatu,so kita keluarkan pendapat n komen..mgkin cuba membagi idea atau solution..tp kalo pihak tersebut x mau menerima n poyo dgn dr sendiri n rasa dr dia snts betul jer..better kita berdiam..biarla dia,kita da tgur n bt apa yg patut..da dia ketegaq sgt..biar dia rasa akibat dia...kalo saya lg prefer mcm tu..kdg2 ada sesetegh org ni pantg dtgur..tp bila da xder org tgur dia,n terasa org menjauhkn dr dr dia..mgkin dia akn berfikir sendr kesilpn dia..tula psikologi sbnrnya..bg dia masa n ruang..untuk berfikir..sebab tu kita berdiam...xyahla nak bt muka manis,puji melambung..padahal dlm hati menyumpah2..(jgn ader yg terasa k..stp org ader cra tersndr melyn org..sy hormat pndgn individu tersebt)...tp selalunya kes dia lelakila..nak ayat pompuan bukan emn..awak cantikla..manisla...hotla..n sebagainya..mcm izuanla..finas ko cantikla hr ni..yin ko baikkan..(mesti ada udg d sebalik mee tu)...so pada girls..kalo nak cr lelaki yg betul2 ikhlas jgnla cr lelaki yg mlut manis gla ni..kalo sekali sekala dia memuji xper..kalo da slalu sgt..rimas lol..mana xnyer..pmpuan ni kalo kna puji..muka da merah...panas..ht dub dab dub dab..tu sekali pujian..kalo dr kul 8 sampai kul 12 dia dok asyik ayat...dr badan sekujur fizikal n pepejal...tgk2 da jadi ceceair n gas berterbgan d udara...hahhaha..bengong ayat..tula cara lelaki nak perangkap pompuan...tula jdnya kes u jump i jump..jdla kes jumpa bayi dekt bus stop..jdla kes mak jah dterjah..hahha xder kaitan..aper ingat ni kosmo ker..ok da..xbest tul la segmen ni..p k segmen seterusnya pula..

peramah n bijak mengambil hati..

hehehe...bukan nak kater aper..saya rasa sya berbakat besar dlm hal ni...buktinya???..hehhe..tettt..

1. berjya bdepan dgn lecturer yg org memg segan nak jumpa...tp saya dgn muka slumber berdepan dgn beliau n mendpt tnda tgn beliau..hehehe..tips dia?akan di bincgkan selepas ini..
2.mak kawan saya..sanggup buatkan saya kuih koci feberet saya setiap kali saya nak fly ke semenanjung..hehhe (kawan lelaki ke pompuan tu?tettttt)
3.laptop?..ngee abg saya yg comel..bek ht meminjamkan laptop kesygn dia pd saya..wlpn bini dia lg dia sayang..(limpas dlu ar bang..)hehehe
4.saya da beli tiket balik sabah...untuk bulan 6 ni..(apa kaitan)
5. krit session sebenarnya takut sgt nak jumpa personal..tkt dikondemkan setelah berusaha..cara dia nak overcome?..ngeee

da..da..bnyk sgtla pula..kang riak pula..ok nak bagi tips..mcmna nak ambil ht n gabungkan dgn keramahan kita..

1.confident
2.senyum sentiasa n ihklas tau..nsb saya suka senyum...(ada org kata muka saya mcm bakal pengantin..berseri semacm..wahhh)
3.sweet talker..(aik td kata xsuka..mulut manis pada sesuatu yg fakta n nyata ok..bukannya dibuat..cntohnya anda melihat sesorg yg kelihatan muda bila bdressing simple n look fresh..why not u tell d truth..wahhh..en tuttt nampak mudala...kalah saya mcm ni..hehehe..mesti mood dia bekla pastu...pastu apa lg...en..nak sign..)for approval letter k..hehehe..
4.jumpa org tua..sila hormat..org tua mudah jatuh cinta bila org muda salam cium tgn..sgt berbeza bila cium tgn n xcium tgn..knp?mcm org jepun..mereka sgt disiplin n sft meghormati sesama sndr mrk sgt tinggi dgn lagak tunduk..bukan kepala ja..badan sekali tu..mcm tula kita bila cium tgn org tua..kita tundukkan kepala..tanda kita rendahkan dr kita sebgai menghormati org tua..n sggup mencium tgn beliau yg bau belacan n kari tersebut..akakakaka..tp sbnrnya tula rahsia dia nak ambik ht org tua..nampak simple..tp perbuatan tersbt sgt menusuk d ht..sampai ada 1 kali tu..bila saya salam nak cium tgn, beliau(org tua tersebut) dengan spontan menarik pantas tgn beliau..bukan sebab xsudi..tp rasa segan disanjung sedemkian..mana saya tau?saya tanya mak sayala..
5.lagi satu nak ambik ht org tua pempuan..(mak kawan ke,mak mentua ker..)mak saya kata..ibu2 ni suka anak dara yg rajin masuk dapur..saya pernah apply..pastu kena halau..tp saya degil gak nak stay dapur..(bukan aper..macik tu segan dapur dia mcm tongkang pch..ala rilek sudeyyy...bukan dapur namanya kalo kemas cam lobi hotelkan..)so mcmna nak hndle kalo kena halau dr dapur..bt jer ayat ni.."ala biasala tu macik..saya ni pun org dapur juga..nama pun masakan..mestila bertaburan..lgpun malas mau join bdk lelaki dluar..segan..xtau apa mau crta dgn dorg..lg best lepak dapur..bole curi makan,curi resipi masakan macik.."pastu tanyala, "macik masak apa ni..wah sedapnya..mau2"...hahahaha...bestkan ayat tersebut..seolh2 dapur tu mak bapak ko yg punya..padahal mak mentutttt...tp pastu..setiap kali nak fly g semanjung saya dapat kuih koci..hehehe..(ups terpanjgla pula)
6.masuk kambing mengembek,masuk kandang gajah?haaa..mcmana bunyi dia tu..sy org sabah..tp kalo 1st time people talking with me..mrk xkan caya saya org sabah..coz..my loghat da mcm org semenjg..soft..tp, kalo da saya mengamuk..tension or kalut..ha ambik ko...tampar ni..taik kola sana...apa ba..manada...kuarla ketulenan bhasaku...hehehe...tp kali ni len pula...aku mengapplykan bahasa ibundaku pd lect senegeriku bukan dalam keadaan yg kalut or tension..akhirnya krit session aku begitu lancar sekali..hahhaa..macam ktrit ngan mama sendr ba..design aku prove..yeah..beliau pun xbnyak komen sgt dgn planning..meaning to say..she agree with my design..yeahhh..
7.ala xlarat suda mau bg tips..nanti kalo ada lg aku crta k..neh td 'saya skang 'aku'..hehehe...mcm tula aku..stating jumpa org aku peramah,lembut,senyum manis..crta mcm lama da kenal..tp bila da kali kedua,ketiga..aku da kekok da..mcmana nak handle ni..nak jauhkan dr ka..nak tunjuk bek ka..last2 buat2 xkenal..lalalalala...

ok nanti sambung k..mau p pam ni..gilakan...da 3rd year br mau jd member..lalalala...ok da..

No comments:

Post a Comment