Monday, April 27, 2009

lorong haji taib

semalam napa aku xupload entry...sebab ade misi..bermula dari kul 5petang sampai jam 3 pagi.

ke mana???

lorong haji teb....semalam kira agak berani masuk lorong haji teb dengan berjalan kaki, setelah memarkirkan keta 200 meter dr jln haji teb...berjalan secara bertiga..aku,izuan n alia...memasuki jalan tersebut melalui pasar malam yang dibuka pada kul 6 sampai jam 12 malam..mulanya agak cuak juga..tapi cuba mengcoolkan jalan sendri...setelah melalui pasar malam yang terdiri daripada jualan bundle n aksesori seperti tali pinggang n sebagainya..kami mula melencong keluar dr barisan pasar malam...kemudia berjalan di sekitar kawasan kedai jalan haji teb..banyaknya kawasan situ adalah kedai makan cina..tetapi suasana pd malam tersebut agak sunyi n kurg meriah dengan aktiviti seperti sediakala...kurg par2 nyah berkeliaran,kurg org membuat urutan tepi jalan...n keadaan agak lengang..mungkinkah mac terlalu awal..pada masa itu..jam menunjukkan 9 malam..

tujuan masuk ke kwasan tersebut sebenarnya adalah untuk membuat kajian kes tesis aku...ini adalah kali kedua aku memasuki jalan tersebut..aku agak, aku suda cam kawasan tersebut..tp melalui pemerhatian aku n hasil temubual dengan beberapa org disana..aku dapati kawasan situ sudah kurg meriah n nama lorong haji taib tidak lagi segah dulu dengan gelaran black areanya..aktiviti pelacuran mc ada tapi sudah kurg pengunjung..menurut mereka ini adalah kesan drpd kemelesetan ekonomi..org mula kurg melanggan dan memasuki kawasan tersebut.

ada yang menyokong kawasan tersebut kekal dengan aktiviti pelacuran, ada juga pihak yang mahu pelacuran disitu dibasmi sehabis2nya..dan ada juga yang mengharapkan lorong haji taib dibangunkan menjadi sebuah kawasan tarikan pelancong seperti mana jalan di tunku abdul rahman n bukit bintang...memng benar jalan haji taib itu dikenali jalan belakang mati..ini disebabkan keadaanyan yang memg popular dgn pelacuran..selain daripada tahap kebersihan yang agak memualkan...dengan sampah berlongggokan di lorong belakang..n lampu neonnya yang agak malap..selain itu,kesesakan juga berlaku di kawasan tersebut keranan banyaknya lori2 memarkir d kawasan tersebut untuk menjalankan perniagaan..tp yang peliknya..kawasan situ tidak putus dengan aktiviti..siang aku belum pena melalui kawasan tersebut..tetapi pd waktu malam ,jalan tersebut akan bz dengan pasar malam.manakala pada pukul 2 hingga 5 pagi pula org akn berjualan buah2ahan...sapakah pembelinya??pelik aku...

tetapi..bagaimana masyarakat disitu bole hidup dalam kawasan tersebut..dipenenihi dengan pelacur yang tidak mengira bangsa, sampah yang bertaburan..bau minuman keras yang memualkan...dengan lampu yang agak malap...

2 comments:

  1. ala..gambar xder mana pun ..ambik gambar curi jer..tupun pakai phone..nanti aku suh alia upload kt blog dia

    ReplyDelete